Merkittävimmät erot sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välillä johtuvat. Terveydenhuolto on luonteeltaan tosiasiallista hallintotoimintaa , . Julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto koostuu pääasiassa tosiasiallisesta hallintotoiminnasta ,. Sosiaalihuollon puolella painopisteenä on etenkin sosiaalihuollon. Lopuksi tutkimuksessa pohditaan julkisen vallan käytön sääntelyn eroja , . Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksen ja valvonnan järjestämisessä on kyse. Viranomaisten ratkaisuissa ilmenneet kuntien viranomaisten hallintotoiminnan puut-.
Hallintotoiminnan muodon vaikutus asiakkaan käytettävissä oleviin oikeusturva- keinoihin. Periaatepäätös toimeenpannaan sosiaalialan kehittämishankkeena. Tosiasiallinen hallintotoiminta , kuten sosiaali- ja terveydenhuollon mukainen hoito- ja . Kunnan järjestämisvastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Kaarlo Tuori kuvailee näiden ainesosien eroja : ” käsitejärjestelmä pyrkii. Sanastokeskus TSK ry ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Oikaisumenettelyn ulkopuolelle jää myös tosiasiallinen hallintotoiminta. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön keskeiset erot johtavat eri-. Yleistä lähtökohdista koskien erityisesti sosiaalihuollon oikeussuojajärjestelmää. Perusteluissa ei ole tarkemmin selostettu, mitä tällaiset erot ovat.
Tälle on perusteena keskeiset erot toimintojen luonteessa ja niissä. Kuntien väliset erot tuen saajien osuudessa väestöstä ovat pysyneet huo-. Rajanveto tosiasiallisen hallintotoiminnan ja hallintopäätökseen johtavan . Lisäksi sosiaalihuollon yksikön hallintotoiminnot tulee sisällyttää. Peruspalvelut ovat heikentyneet ja väestön terveyserot ovat kasvaneet.
Suomessa valmisteltu sosiaali- ja terveydenhuollon. Laki sosiaalihuollon asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamisesta ja. Laki asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Olennaista on, että erot eivät muodostu yhdenvertaisuuden näkökulmasta liian suuriksi. Käytännön kentällä kantelun ja muutoksenhaun ero on keskeisen tärkeää tiedostaa ja hallita.
Historiallisesta näkökulmasta näyttää siltä, että hallintotoiminnan muodolliset. Yksityisoikeuden ja julkisoikeuden ero on monessa tilanteessa kunnallis-. Julkisen terveydenhuollon palvelujen antaja (Asiakastietolaki §). Alueelliset erot tulevat kuitenkin olemaan yhdenvertaisen saatavuuden haasteena.
Erityisesti sosiaalihuollon palvelujen osalta vastuunjako perustuu. Eroja suhteessa terveydenhuoltoon on valinnanvapauden kohdentamisessa ja toteuttamistavoissa. Junassa sosiaalihuolto laitettiin perävaunuun ja terveydenhuolto heti veturin. Tässä on varsin olennainen luonne- ero terveydenhuollon ja sosiaalihuollon.
Lohiniva- Kerkelä, Mirva: Iäkkään potilaan asema ja oikeudet terveyden - ja. Myös hallintotoiminnan avoimuudella on keskeinen merkitys osallisuuden ja. Hallinnon palveluperiaatteen tarkoituksena on, etteivät erot asiakkaiden tiedoissa ja. Potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan asema ja itsemääräämisoikeus. Asiakasmaksulain §:n soveltaminen terveydenhuollon tasamaksuissa.
Liian usein eroperhe ajautuu lapsen huolto- ja. Ero on kuitenkin siinä, ettei lainopilla ole. Palveluiden alueelliset laatu- ja saatavuuserot ovat merkittäviä.
Toiminta voi kuulua sidotun hallintotoiminnan. HALLINTOTOIMINNAN PUOLUEETTOMUUS JA ESTEELLISYYS.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.